Guds rike och framtiden

Han sade: "Tiden är fullbordad och Guds rike är nu här. Omvänd er och tro evangelium!" Mark 1:15

Jesus och apostlarna förkunnade de goda nyheterna om GUDS rike..Jesus, Messias - den av Anden smorde - demonstrerar Gudsrikets seger över synd, den onde, sjukdom, och död. Onekligen goda nyheter! Gudsriket bryter in i och med Jesu människoblivande "Ty en Son blir oss given" (Jes 9:6) och fullbordas vid Lammets bröllop, Uppb 19:7. Ett bröllop till vilket vi alla är inbjudna till men för vilket ursäkterna och invändningarna är många..

I Guds rike är Jesus Kristus Konung och Anden den källa som ger liv, hälsa och läkedom.

"Jag kan inte tro på Gud för det finns så mycket lidande i världen" hävdar en del. Men tänk om vi får söka Guds styre och herravälde någon annanstans än i denna världens maktkorridorer? För ärligt talat är det väl snarare Obama och andra Herrar med "makt" som efter bästa förmåga försöker styra denna vacklande värld ?
"Mitt rike är inte av denna världen" - Jesus.

"Jorden blir helt utplundrad och fullständigt ödelagd.
Ty HERREN har sagt detta.
Jorden sörjer och tynar bort, världen försmäktar och vissnar bort,
jordens stolta folk försmäktar.
Jorden har blivit orenad under sina invånare,
ty de har överträtt Guds undervisning,
kränkt lagarna och brutit det eviga förbundet.
Därför förtär en förbannelse jorden,
de som bor på den måste straffas för sin skuld.
Därför tynar jordens invånare bort, bara några få är kvar."
Jes 24:3-6

Är då inte Gud intresserad och involverad i sin värld? Tveklöst ja men det rike som Jesus representerar är någonting annat än människostyret i vår värld. "GUDS rike är nu här" hävdar Jesus och apostlarna. Ett rike som dock bara kan tas emot av den som är villig att underordna sig Guds herravälde och regering. Du har din fria vilja och nu handlar det om att besluta sig för evigheten. Denna världen går mot sitt slut, tecknen hopar sig - men det finns ett rike som består - Guds!

"Hans välde är ett evigt välde som inte skall ta slut, och hans rike skall inte förstöras." Daniel 7:14

Så det finns hopp! Även om denna värld likt ett Titanic håller på att gå under..

"Herrens, HERRENS Ande är över mig, ty HERREN har smort mig till att predika glädjens budskap för de ödmjuka. Han har sänt mig att förbinda dem som har ett förkrossat hjärta, att ropa ut frihet för de fångna och befrielse för de bundna" Jes 61:1

De glada nyheterna, evangelium - för var och en som ödmjukar sig och tar emot. Alternativet är ju mindre tilltalande men likväl en verklighet - undergång..
Dörren in i Guds rike har konturen av en person - Jesus Kristus - och genom tron på honom föds vi in i hans rike. "Så att hedningarna blir det offer som Gud tar emot, helgat genom den helige Ande." Rom 15.16

Man kanske kan säga att den Helige Ande är Gudsrikets själva väsen och substans? "Guds gåva" - vars frukt är allt vad denna värld är i skriande behov av - "kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning." Gal 5:22
I Guds rike är Andens liv den luft vi andas, det vatten vi dricker - i Kristus Jesus, vinträdet. "Ty Guds rike består inte i mat och dryck utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande." Rom 14:17

Där vi är upptagna med kyrkotillhörighet,samfundsstaket och vilken pastor/"apostel" som vi helst håller oss till tycks Bibeln tala om något annat.."Kom in i mitt rike." tycks Bibelns blad säga oss.. "Min Fader förhärligas, när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.." Joh 15:8

Vi kanske skulle fråga oss emellanåt vilket och vems "rike" vi tillhör? Vem som är vår egentliga "Kung"? Är det Pastorn? Eller Jesus?

"Komme ditt rike.
Ske din vilja på jorden
liksom den sker i himlen."
Matt 6:9


Soli Deo Gloria

Kommentarer

Populära inlägg