Du kan - men inte utan Kristus!

Du kan! Förkunnar livscoacherna och motivationspredikanterna. Bara tro på dig själv och din enastående kapacitet! ("Varför inte ta några tuggor till från det där härliga trädet - fullt av kunskapens och insiktens frukter..?")

Nog verkar det förståndigt att tro på sig själv och de gåvor vi har nedlagda i oss utifrån vår mänskliga utrustning. Inte ska vi gå och huka, lida av mindervärdeskomplex. Även Skriften vittnar ju om det fantastiska i vår mänskliga natur;" Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja, underbara är dina verk, min själ vet det så väl." (Ps 139:14)

Men är evangelium endast det glada budskapet om vår egen förträfflighet och förmåga? ("Upptäck din gudomlighet?")

"Jesus svarade dem: "Amen, amen säger jag er: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan endast det han ser Fadern göra. Ty vad Fadern gör, det gör Sonen. Fadern älskar Sonen och visar honom allt vad han själv gör, och större gärningar än dessa skall han visa honom, så att ni kommer att häpna"..(Joh 5:19-20:En riktig råsop mot självförgudningens profeter?)" Ordet som blev kött, människa, visar på vägen till verklig framgång i våra liv genom relationen till vår himmelske Fader för vilken ALLT är möjligt. En relation vi alla är inbjudna till,i hans fotspår. "Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern." (Joh 14:12)

Gärningar som inte har sin grund i den mänskliga förmågan - utan i Gud själv. Gärningar som väcker förundran och tacksägelse till Gud och ärar honom. Paulus:"En sådan tillit har vi till Gud genom Kristus, inte så att vi av oss själva skulle kunna tänka ut något på egen hand, utan vår förmåga kommer från Gud. Han har gjort oss dugliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv."(2 Kor3:5)

Är det kanske detta som är det evangelium vi erbjuds att ta del av och glädjas över? En dimension som övergår den mänskliga - hur enastående den än är?

Aposteln Paulus igen: "För dem ville Gud göra känt vilken rikedom på härlighet hedningarna har i denna hemlighet - Kristus i er, härlighetens hopp. Honom predikar vi genom att förmana varje människa och undervisa varje människa med all vishet, för att ställa fram varje människa som fullkomlig i Kristus. För det målet arbetar och kämpar jag i hans kraft, som verkar mäktigt i mig"(Kol 1:25-27)

Evangelium - de goda nyheterna om frälsning och liv och "potential" - i Kristus Jesus! En förkunnelse där Kristus hamnar i skymundan till förmån för allmän peppning och uppmuntran kanske är kittlande för örat och för egot men frågan är om den då inte förlorar korsets kraft till frälsning?

"Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta." (Apg 4:12)



Soli Deo Gloria

Kommentarer

Populära inlägg