Villfarelsen om den egna rättfärdigheten

Bibeln är ju på det klara med att vi inte förmår att behaga Gud i vår egen kraft. Vår egen rättfärdighet liknas vid en smutsig klädnad. (Jes 64:66) Vi är döda genom våra synder och överträdelser och endast genom det nya livet i Kristus kan vi behaga Gud och bära Andens frukt. "Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna." (Joh 15:4)

Jesus säger vidare att de som inte förblir i honom blir som torra grenar - de kastas i elden. När vi bedras till att i egen kraft och styrka försöka behaga Gud kommer vi att finna det andliga livets öken breda ut sig i vårt inre - och i de sammanhang vi befinner oss i. Livet i Kristus har ersatts med förkvävande religion. Det som börjat i Anden slutar i köttet, vi går från välsignelse till förbannelse. Detta religiösa fäste baserat på mänsklig visdom och styrka (666) blir också motståndare till Guds vägar och syften. I vår egen visdom försöker vi få Gud på bättre tankar så som Petrus försökte hindra Jesus att gå korsets väg. Människan gör sig själv till Gud och laglöshetens hemlighet (?) blir därmed fullbordad. Dörren till Antikrist ställs på glänt och snart sitter han i Templet och utger sig för att vara Gud. (2 Thess 2:3)

Må det bli en ände på människoinspirerad religion där mänsklig visdom och förmåga får råda till förmån för Guds Andes visdom - den enda som kan föra oss till härlighet. Må vi se nakenheten i vår egen rättfärdighets klädnad och istället ikläda oss Herren Jesus Kristus.

"Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till HERREN, så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse. Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar."Jes 55:8-9


Soli Deo Gloria



Kommentarer

Populära inlägg