Är vi gudar?


Tanken att vi är gudar dyker ju upp med jämna mellanrum. Frestande och lockande men är det Bibliskt? I samband med valet i USA har ju även mormonkyrkan belysts, där tanken på att vi en gång skall bli gudar också förkunnas.

För inte så länge sedan förekom det ju även i detta land en förkunnelse som ville hävda att vi genom tron blev till samma väsen och natur som Gud själv,(tidig trosrörelse) med makten att styra över våra liv efter eget behag. "Vi är gudar!"

Frågan är dock om inte dylika tankegångar tangerar den villfarelse som Paulus varnar för i 1 Tim 4:1? "Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror"

En föfalskning är ju lik orginalet, likväl är den falsk och av inget värde. Bibeln talar ju om att vi genom pånyttfödelsen får del av gudomlig natur (2 Petr 1:4) men att av det dra slutsatsen att vi är gudar är att gå utöver vad som är skrivet som jag ser det. Visst talar Bibeln om troshjältar men aldrig utifrån ett oberoende av honom som är alltings uppehållare och skapare, Herren Gud, han som bor i ett ljus dit ingen kan komma. "Honom tillhör ära och evig makt!" (1 Tim 6:16)

Andliga supermän, "gudar" eller svaga människor vilka har sin styrka i honom? Vilket är egentligen det Bibliska perspektivet? Tror det senare för egen del. För vad kan vi göra om vi inte förblir i honom som är vinträdet? (Joh 15) "Allt kött är hö, och all dess härlighet som ett blomster på marken.."(Jes 40:7)

Endast den som inser att han är svag i sig själv är den som kommer att finna den styrka som övervinner livets utmaningar och prövningar.

"Och för att jag inte skall bli högmodig på grund av dessa utomordentligt höga uppenbarelser, har jag fått en törntagg i köttet, en Satans ängel, som slår mig i ansiktet, för att jag inte skall förhäva mig. Tre gånger bad jag att Herren skulle ta den ifrån mig, men han svarade mig: "Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet." Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig. Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark." (2 Kor 12:7-10)



Soli Deo Gloria


Kommentarer

Populära inlägg