Det nya förbundets härliga verklighet

Vad innebär det nya förbundet i praktiken? Innebär det att Mose lag på nåt mystiskt sätt opereras in de troendes hjärtan ..? Eller kastar kanske evangeliets sanning ljus över frågan?

Först löftet:

”Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem.”(Hes 36:27)

Nytt hjärta och en ny ande vilket då skall leda till en vandring efter Guds vilja, något som inte är möjligt för stenhjärtat..
Från lag ristad på sten till lag ristad på hjärta? I ljuset av evangeliet blir det tydligt vad det handlar om. Det nya förbundets oerhörda verklighet uttrycker Paulus så här:
”För dem ville Gud göra känt vilken rikedom på härlighet hedningarna har i denna hemlighet – Kristus i er, härlighetens hopp(Kol 1:27)

Det nya förbundet är en fantastisk ”uppgradering” jämfört med det gamla. Från paragrafer och statuter till Kristus själv boende i den troendes hjärta genom Anden.
”I honom är vishetens och kunskapens alla skatter gömda” (Kol 2:3)
Det är klart att det som kommer ur Guds hand är gott. Mose lag - ämnad för stenhjärtat. Men evangelium avslöjar en större och härligare verklighet; Kristi egen närvaro i den troendes hjärta till förvandling och för ett fruktbärande liv.

”Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er. Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er”
(Joh 14:19)

”Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.”(Joh 15:5)

Ef 1:17 visar ju också på det nya förbundets verklighet som inte är bokstav utan ANDE:

”Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får en rätt kunskap om honom. Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga

Att utifrån denna verklighet vilja återvända till Mose lag för att bli rättfärdigjord genom den och därmed falla ur nåden (Gal 5:4) är väl lika klokt som att lägga i backen om man har för avsikt att komma framåt.. Nej ”bort det” ..

”Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.” (2 Kor 5:17)


Soli Deo Gloria

Kommentarer

Populära inlägg