Ersättningsteologi och strutsmentalitet

Är det inte anmärkningsvärt – att så många Bibelläsare har sådan passion för Israel och det judiska folket? Var kommer detta djupa engagemang ifrån? Och varför är ämnet judendom/Israel ett så laddat ämne för många? Judarna som Guds utvalda folk – kan DET ha något med saken att göra? Enligt ersättningsteologin är ju Guds handlande med det judiska folket ett avslutat kapitel. Likaså utifrån Islams lära. Men ändå efter 2000 år av förskingring så finns den där, den judiska staten och en ännu en exodus utspelar sig framför våra ögon. Nej det är inte möjligt säger ersättningsteologen. Detta att judarna återvänder , att ”Davids fallna hydda upprättas” stämmer inte med vår teologi så det rör sig helt enkelt om ett olyckligt missförstånd. Gud har inget med detta skeende att göra..

Om det nu är så som ersättningsteologerna menar – kunde då inte den Allsmäktige gjort ett bättre avslut med det judiska folket så vi hade sluppit denna förvirring? Denna till synes märkliga samstämmighet mellan det profetiska ordet och den historiska verkligheten är ju ytterst påtaglig. VARFÖR skulle Gud som är historiens Herre tillåta denna förvirring ifråga om 1900 talets exodus om det nu vore så att löftena till det judiska folket om ett land inte längre skulle vara gällande? Den förnekelse som ersättningsteologin så frenetiskt håller fast vid känns som en strutsmentalitet av format. Nej kära ersättningsteologer, hade er teologi haft rätt hade vi inte sett ett judiskt återvändande och inget Israel hade sett dagens ljus.

Så om inte Gud är bakom staten Israels upprättelse så måste ju t ex alla de andefyllda kristna som så menar vara helt förda bakom ljuset – av bedragaren själv kanske? För någon måste ju vara bedragen i frågan, Ormen som ”var listigare än något annat djur som Herren Gud hade skapat” kanske har ett finger med här också? Som den förvrängare av Guds ord som han alltid varit? ”Har Gud verkligen sagt.?” (Visst är det intressant att den lede fi gärna ger sig in på den teologiska banan och kan sin Bibel , om än i förvrängd form).

Så vem har rätt? Ersättningsteologen eller "Sionisten"? Att såsom troende motarbeta Guds verk är det väl ingen som vill. Frågan är dock om inte endera parten gör sig skyldig till det..? (”Men de var upproriska, och bedrövade hans helige Ande. Därför blev han deras fiende, han stred själv mot dem” Jes 63:10)

Min egen ståndpunkt är väl inte direkt oklar. Den passion många troende har för det judiska folket och för staten Israels upprättelse tror jag har att göra med vad som finns i Guds eget hjärta. En övertygelse som är grundad på bl a följande ord:

” I fråga om evangelium är de fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull. Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra. Ni var tidigare olydiga mot Gud, men har nu fått barmhärtighet genom deras olydnad. Så har nu också de varit olydiga för att de skulle få förbarmande genom den barmhärtighet som ni får. Ty Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.” Rom 11:28

Sakarja 8.1

Och HERREN Sebaots ord kom till mig. Han sade: Så säger HERREN Sebaot:
Jag nitälskar för Sion med stor iver, med stor vrede nitälskar jag för henne.
Så säger HERREN: Jag skall vända åter till Sion
för att bo mitt i Jerusalem, och Jerusalem skall kallas ”sanningens stad”
och HERREN Sebaots berg ”det heliga berget




Soli Deo Gloria





Joel Rosenberg - Ersättningsteologi


Kommentarer

Populära inlägg