Äran, makten och Lucifer

"Den som offrar lovets offer ärar mig.
Den som ger akt på vägen, skall jag låta se Guds frälsning.
" (Ps 50:22`)

Att vilja bli såsom Gud, ta emot ära och tillbedjan tycks vara den frestelse som ärkeängeln Lucifer föll för. I sitt fall drog han med sig en tredjedel av änglarna enligt Johannes , upp 12:9: "Och den store draken, den gamle ormen, som kallas Djävul och Satan, han som bedrar hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom."

I centrum av den andliga striden tycks alltså frågan om Guds ära och härlighet stå på spel. Frågan om vem vi tillber, vem vi upphöjer är i allra högsta grad en fråga om vilket rike vi bekänner oss till, Guds eller mörkrets. Vill vi se Guds rike utbreda sig kan vi inte upphöja någon bredvid honom - "Jag ger inte min ära åt någon annan".(Jes 42:8)

Så hur skiljer vi mellan det äkta och falska om inte genom att fråga oss vem det är som får äran, vem som blir upphöjd? "Han skall förhärliga mig" säger Jesus om Anden. (Joh 16:14)

Där vi hellre räknar statistik och siffror som bevis på att Gud är å färde tycks Guds måttstock vara av ett annat slag - Äran, vem tillfaller den?

"Den som talar av sig själv söker sin egen ära, men den som söker hans ära som har sänt honom, han talar sanning, och ingen orättfärdighet finns i honom" (Joh 7:18)


Soli Deo Gloria







Kommentarer

Populära inlägg