Om att hålla fast vid livets ord

Några tankar kring Jesus, tjänaren.

"Om någon älskar mig håller fast vid mitt ord"(Joh 14:23)

"Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa." (Fil 2:6)

Nog är det en härlig sanning att Guds levande Ord - Jesus Kristus - antog en tjänares gestalt i det att han tog sin boning mitt ibland oss? I Kristus Jesus lär vi ju känna Faderns väsen och karaktär."Den som har sett mig har sett Fadern" (Joh 14:9) En mäktig Gud som som inte tvekar att få smuts under naglarna eller kliva ner i skiten. En Gud som högaktar ödmjukhet och tjänarsinne, men inte söker position och ära. En Gud som "ser till de ringa men känner de högmodiga fjärran ifrån". Ps (138:6)

"Se, min tjänare skall handla vist. Han skall bli hög och upphöjd, ja, mycket hög. Liksom många häpnade över dig, så skall hans framträdande förvrängas mer än andra mäns och hans gestalt mer än andra människors Han skall bestänka många folk. Inför honom kommer kungar att förstummas, ty de får se sådant som aldrig har berättats för dem och lära känna vad de aldrig har hört." (Jes 52:13)

En profetia om Jesus. Nog har hans person och budskap förvrängts mer än någon annans i världshistorien? Falska profeter och apostlar har väl mer än en gång lagt budskap i hans mun för egen vinnings skull? "Se till att ingen bedrar er. Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse." (Matt 24:5) Paulus varnar församlingen i Korinth för "ett främmande evangelium".
(2 Kor 11:4) Hur pass vakna är vi idag?

".. bland vilka ni lyser som stjärnor i världen, när ni håller fast vid livets ord." (Fil 2:16)

Uppmaningen att hålla fast vid livets ord, vad syftar den på? Det borde väl vara att följa mästaren på tjänandets och ödmjukhetens väg? Där de själviska begären efter rikedom, makt och position har spikats på korset till förmån för ett liv i tjänst för Gud och andra? De egna tillkortakommandena till trots. "Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon."(Matt 6:24) Eller lever vi kanske i de tider aposteln Paulus profeterade om? Där sökandet efter den verkliga rikedomen har bytts ut mot den som "förmultnar"?(Jak 5:2) Kanske har vi fallit för frestelsen Jesus fick möta i öknen?

"Då förde djävulen honom högt upp och visade honom för ett ögonblick alla riken i världen och sade: "Dessa rikens hela makt och härlighet vill jag ge dig, ty åt mig har den överlämnats och jag ger den åt vem jag vill. Därför skall allt vara ditt, om du tillber mig. Jesus svarade: "Det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du tjäna." (Luk 4:5)

"Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta..." (2 Tim 3:1)

"Jesus sade till honom: "Rävarna har lyor och himlens fåglar har bon, men Människosonen har inget att vila huvudet mot." (Matt 8:20)


Soli Deo Gloria





Kommentarer

  1. Om att hålla fast vid Livets Ord som finns i Livets Kropp - Kristi Lokalförsamling.

    http://www.blogger.com/comment.g?blogID=4332311803766211412&postID=2491473315537018839&page=1&token=1308209531439

    Arne Strand.

    SvaraRadera
  2. "Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig." Joh 14:23

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg