Skryt och berömmelse


"Om ni ändå kunde stå ut med lite dårskap från min sida.." Paulus (2 Kor 11:1)

De falska apostlarna (2:a Kor 10) kännetecknades tydligen av synnerlig kapacitet och förmåga med avsikt på andliga ting. När det gällde att tävla i religiös verksamhet tycks de ha varit överlägsna de flesta. Med välsmort munläder och väldiga gärningar etablerades plattformar med god förtjänst. Paulus tycks dock inte ha varit lika imponerad. Verkar som han hade sina tvivel på att dessa väldiga apostlar som skröt med sina bedrifter var sända av Gud eller verkade i Kristi anda. Maktfullkomlighet och utnyttjande för självisk vinnings skull förde måhända Paulus tankar till Jesu varningsord?; "Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar" (Matt 7:15)

Men där de falska apostlarna skröt med sin egen duglighet visade Paulus på vägen till verklig styrka i Guds rike. Förvissad om att det "inte är med någon människas kraft eller styrka det skall ske" hade Paulus inga problem med att uppvisa sin egen svaghet eller oförmåga. Han visste ju att kraften inte kom från honom. "Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig. Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark. Jag har blivit en dåre. Ni har tvingat mig till det. Ni borde egentligen ha talat väl om mig. Jag är inte på något sätt underlägsen dessa väldiga apostlar, även om jag ingenting är." 2 Kor 12:10

Paulus etablerade tydligen inte några världsvida ministries. Eller byggde upp ett väloljat religiöst maskineri. Han hade inget att vara stolt över, inga religiösa gärningar att berömma sig av. Skryt blev därför ett bevis på dårskap i apostelns ögon..

"Vad jag nu säger, det säger jag inte som Herren skulle säga utan som i dårskap, i den fasta övertygelsen att jag har skäl att berömma mig. Eftersom många berömmer sig själva, vill också jag göra det. Ni står gärna ut med dårar, ni som är så kloka. Ni finner er i att man gör er till slavar, att man utnyttjar och utsuger er, att man uppträder utmanande och slår er i ansiktet. Till min skam måste jag säga att vi har varit för svaga till det. Men vad andra vågar skryta med - jag talar som en dåre - det vågar jag också." 2 Kor 11:17

Självgående supermän - Guds apostlar? Eller snarare driftiga entreprenörer med världsvida ambitioner?

"Honom har ni att tacka för att ni är i Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning, för att det skall ske som står skrivet: Den som berömmer sig skall berömma sig av Herren." 1 Kor 1:30



Soli Deo Gloria



Kommentarer

Populära inlägg