Religion eller Liv?

"Religion is what´s left when God has left the building"- Bono

Religion skulle väl kunna beskrivas som människans egna försök till att behaga och tjäna Gud? Tack och lov kom inte Jesus för att grunda en religion utan för att vi skulle få "liv, liv i överflöd".(Joh 10:10) Den död som blev följden av Adam och Evas olydnad tillintetgjordes av livets furste, Jesus Kristus. Genom honom fullbordas löftet gällande det nya förbundet, som är Ande och inte bokstav.(Jer31:34)

I 3 Mos 10:1 beskrivs hur Arons söner bar fram "främmande eld" inför HERRENS ansikte och Guds dom som följde på deras tilltag. Är det så att våra försök till att behaga och tjäna Gud i egen kraft skulle kunna liknas därvid? Där Anden lyser med sin frånvaro kan till och med Guds Ord bli till bokstav som dödar?

"Jag vet att ni är Abrahams barn, men ni vill döda mig därför att ni inte förstår mitt ord." (Joh 8:37)

Vad bättre kan illustrera den mänskliga oförmågan att känna Gud än när Guds eget folk med de skriftlärda och fariséerna i spetsen korsfäster sin egen frälsare och Konung? "Vem trodde vad som predikades för oss, för vem var Herrens arm uppenbar"?(Jes 53:1) Denna religiösa dundertabbe borde väl stämma till eftertanke i fråga om det omöjliga i att tjäna Gud i egen styrka och kraft?

Det verkar osvikligt som om religion blir en fiende och motståndare till Guds tankar och vägar. "Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar."(Jes 55:8)

Guds vishet uppfattas av den religiöse som dårskap.(1 Kor 2:14) Vad kan väl då passa bättre för vår fiende än att låta oss vandra i vår egen visdom? Människotankar tycks passa honom alldeles utmärkt: "Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar."(Matt 16:23) Ett sken av Gudsfruktan kan aldrig hota denna världens furste. Däremot tycks förföljelsen omedelbart bryta ut gentemot dem som är födda av Anden och vandrar i dess kraft. Den Helige Ande - skillnaden mellan död religiositet och den verklighet som uppväckte Jesus Kristus från de döda "och satte honom på sin högra sida i himlen, över alla furstar och väldigheter, makter och herradömen, ja, över alla namn som kan nämnas inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande."
(Ef 1:21)

"Då sade han till mig: "Profetera till Anden, ja profetera, du människobarn, och säg till Anden: Så säger Herren, HERREN: Kom, du Ande, från de fyra väderstrecken och blås på dessa slagna, så att de får liv." Och jag profeterade som han hade befallt mig. Då kom Anden in i dem, och de fick liv och reste sig upp på sina fötter, en mycket stor skara." (Hes 37:9)



Soli Deo Gloria


Kommentarer

Populära inlägg