Gamla och nya förbundet - Liknelser

Kan vi inte genom att fundera över förhållandet mellan Gud och människa FÖRE syndafallet få lite ljus över på vilket sätt Gud önskar att relatera och kommunicera till sin skapelse, människan? Var det genom en lag? Nej, Gud som är ande relaterade till Adam och Eva genom ANDE.

Lagen gavs till människan (genom Mose) på grund av den fallna och köttsliga människans oförmåga att känna Gud och hans vilja. Men var lagen slutpunkten och uppfyllelsen av Guds mål att återupprätta den brustna relationen?

”Varför gavs då lagen? Den blev tillagd för överträdelsernas skull för att gälla tills avkomlingen skulle träda fram, han som löftet gällde. Den utfärdades genom änglar och lades i en medlares hand.” Gal 3:19

I Kristus (Det nya förbundet) och inte genom lagen (Det gamla) fullbordas och återupprättas relationen till fullo mellan himmel och jord.”Och se, då brast förlåten i templet i två delar, uppifrån och ända ner..” (Matt 27:51) Kan det beskrivas tydligare?Skillnaden mellan nya och gamla förbundet är som mellan natt och dag, bokstav och ande, död och liv.. Genom Jesus Kristus blir vi uppväckta från den död som blev följden av Adams synd.

”Men den som är förenad med Herren är en ande med honom” 1 Kor 6:17

Att Jesu uppdrag var att förena Gud och människa genom försoningen blir väl tydligt också i dessa hans ord:

”Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig.Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig.” Joh 17:21-23

Det nya förbundet är alltså ett helt nytt förhållande, ett paradigmskifte i dess rätta bemärkelse (?), i förhållande till det gamla..

Skillnaden mellan det nya och gamla förbundet skulle nog kunna LIKNAS vid skillnaden mellan att känna en person i verkligheten eller att läsa dennes memoarer, exempelvis Zlatans. Jag har boken, har läst den, tycker mig veta en del om hans liv och leverne MEN likväl är det inte mycket liv i vår relation. Eller rättare sagt den finns inte, relationen. Han har inte en susning om vem jag är och jag har inte en susning om vad han sysslar med för tillfället, kan alltid gissa att han trixar lite med sin boll i och för sig. Men visst är det kul med en bok om Zlatan. ( lagen, bokstaven) Men det kan ju inte jämföras med att känna honom, ha en relation med honom! (Nya förbundet, Anden)

Sen kan man kanske också ta likheten mellan kartan och verkligheten som en jämförelse i fråga om skillnaden mellan det nya och det gamla förbundet. Ganska stor skillnad trots allt? Kartan dock inte att förakta, för hur ska man annars veta att man hittar fram till nämnda plats i verkligheten? Att aldrig söka verkligheten utan nöja sig med kartan blir väl ändå lite patetiskt, hur fin kartan än är?

Här kan man väl flika in Paulus i detta sammanhang väl passande ord:

”Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat. Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus.
Kol 2:17

Man kan nog hitta alla upptänkliga liknelser i fråga om skillnaden mellan det nya och gamla förbundet: Så som skillnaden mellan att betrakta menyn till att äta den beställda rätten? Eller som skillnaden mellan att ha en biljett med sin drömresa i handen till att verkligen göra den?

”Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.” 2 Kor 5:17

Marias lovprisning och förundran över att få vara delaktig i världshistoriens främsta händelse får avsluta detta lilla inlägg.

”Han har tagit sig an sin tjänare Israel och tänkt på att visa sin barmhärtighet mot Abraham och hans barn, till evig tid, efter sitt löfte till våra fäder.”
(Luk 1:54 )


Soli Deo Gloria

Kommentarer

Populära inlägg