Nåden och lagen (2)

Upplevde att den Helige Ande för ett antal år sedan belyste förhållandet mellan lagen (det Gamla förbundet) och nåden (det nya förbundet) och har sedan dess varit ”engagerad” i frågan.

Tror att begreppet att ”vara under nåden” missförstås av många kristna så som varandes ett laglöst evangelium, när förhållandet egentligen är det motsatta. Anden som är oss given av nåd i Kristus Jesus är ju själva förutsättningen för att kunna vandra med Gud och tjäna honom.

"Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha." (Joh 4:23)

Att därför börja snegla mot Mose lag i avsikt att följa den och stå under den blir då liktydigt med som Paulus uttrycker det: "Ni har kommit bort ifrån Kristus, ni som försöker bli rättfärdiga genom lagen. Ni har fallit ur nåden." (Gal 5:4) Egentligen tycker jag skriften, exempelvis Galaterbrevet talar för sig själv, men det verkar som det är svårsmält för vissa?

”Ty jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig. Jag förkastar inte Guds nåd. Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade Kristus dött förgäves.” (Gal 2:20)

Här visar ju Paulus på det nya förbundets härlighet och överlägsenhet i förhållande till det gamla. Från en lag ”ristad i sten”, från bokstav – till Ande: ”KRISTUS I ER, ert härlighets hopp” (Kol 1:27)

Endast därmed (genom evangelium) kan ju Jesu utmanande ord om en rättfärdighet som ”övergår de skriftlärdas och farisséerna(s)” implementeras! För att nu använda ett fint ord. (Matt 5:20)

Inte konstigt då att Paulus sliter sitt gråa när han märker att det dyker upp tankegångar som vill leda de troende tillbaka in i det gamla förbundet, lagens..!?

”Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Däremot är det några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse.” Gal 1:6

Om nu någon tycker det är jättefint med att fira Sabbat eller några andra judiska högtider, vilka det nu må vara, skulle det vara så fel?

Nej det går väl alldeles utmärkt, Kristus har ju gjort oss fria tack och lov – så länge ingen hävdar att vi står under Mose lag och är ålagda att följa den – för då är ju avvikelsen från evangeliets sanning ett faktum. Som jag ser det i alla fall!


Soli Deo Gloria

Kommentarer

Populära inlägg