Väckelse eller bara sken av det?


"Så säger HERREN: Himlen är min tron och jorden min fotapall. Vad för ett hus kan ni bygga åt mig, vad för en plats där jag kan vila?" (Jes 66:1)

NEJ jag tror inte att det går att fånga Gud eller att bygga ett hus åt honom och sedan snällt be honom flytta in. Nej jag tror inte vi kan styra den allsmäktige, befalla honom att lyda våra infall och tro att vi kan framkalla väckelse med diverse religiösa trollformler och välregisserade gudstjänster. "Nej Gud lurar man inte.."

Själsliga och köttsliga ansträngningar må lura människor med sitt sken av andlighet men är väl inget annat än döda gärningar och främmande eld?

Trollkarlen Simon hade rykte om sig att vara något stort.

"Men i staden fanns en man vid namn Simon som bedrev trolldom och hade slagit folket i Samarien med häpnad. Han sade sig vara något stort. Alla, både små och stora, höll sig till honom och sade: "Han är den Guds kraft som man kallar Den stora kraften."* De hade hållit sig till honom, därför att han under lång tid hade bländat dem med sina trollkonster."(Apg 8:9-11)

Finns det några trollgubbar idag då på den religiösa arenan? Vilka utger säger sig för att vara något stort? Där motivet är den egna äran och berömmelsen, och medlen därtill är bländande illusionstrick marknadsförda som "VÄCKELSE!"

Den falska "väckelsen", den som är född i köttet kommer alltid att vara i strid med det som är fött av Gud. Såsom Ismael yrkade på arvet kommer också den falska väckelsen att bli en fiende till Guds verk. Alla försök till att behaga Gud i egen köttslig kraft slutar i religiös bundenhet och kontroll.

Så gott folk, "om vi har andligt liv, låt oss då följa en andlig väg" och må vi inte irra oss in på villfarelsens och den falska religiositetens arena uppbygd av mänsklig kraft och ansträngning men inte av Gud.



Soli Deo Gloria



Kommentarer

Populära inlägg