Avguderiet och laglöshetens hemlighet

"Du skall inga andra gudar hava jämte mig"..2 Mos20:3
Människans behov av att dyrka och tillbe någon tycks ju vara henne medfödd. Guds tanke och avsikt var ju enligt Bibeln att människan skulle tillbe och ära Honom, den ende värdig lov och pris. Ormen med sin list bedrog dock Adam och Eva och konsekvensen blev skillsmäsa från Gud..

Behovet av att dyrka någon fanns dock kvar och och förmodligen kom avguderiet då in som ersättning, "i stället för". Vilket tydligen också kan läsas som "Anti" . Antikrist blir då alltså avguden i dess "prydnad"? Sätter sig i Guds tempel och "utger sig för att vara Gud" " 2a Thess 2:4. Laglöshetens hemlighet, ett tidstecken som ska föregå Jesu återkomst. Skönjbart idag måhända?

I tider av "Idolskap" och kändiskult kanske vi borde fråga oss om var fallgroparna finns för vår del som Kristi kropp? Vilka "idoler" har vi? Tänker vi kanke att vi är beroende av någon särskild "Pastor" el "Apostel" för att Guds verk ska kunna uppehållas? Trots att Guds Ord säger att "Varken den som planterar eller den som vattnar betyder därför något, utan endast den som ger växten, och det är Gud." 1Kor3:7

"Vem vill ni då likna mig vid, så att jag skulle vara som han? säger den Helige?" Jes 40:25

Är inte frukten av sann andlig tjänst att Jesu lärjungar växer upp till honom som är Huvudet, Kristus och INTE knyts till och blir beroende av pastorer, apostlar, "påvar"? Ef 4:14-15

Är så fallet så har vi nog fallit offer för den villfarelse som Paulus varnar för;"när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse." En villfarelse som med all sannolikhet har ormen som regissör och som inte kan annat än sluta i besvikelse eftersom den är förbannad som "tar kött till arm åt sig". Välsignad är dock den som har HERREN till sin förtröstan. Jer 17:5

"Endast i dig har min själ sin ro" säger David i Ps 62 . Är vårt vittnesbörd detsamma? Eller är det så illa att vi tillåter människor att ta den plats i våra hjärtan som är reserverad endast för vår Herre och Gud? Då får vi själva vara redo att svara inför honom "som skall döma levande och döda"..1 Petr 4:5

Man skall säga: "Bana väg, bana och bered väg! Tag bort stötestenarna från mitt folks väg!"Jes 57:14

Soli Deo Gloria

Kommentarer

Populära inlägg