Helgon på piedestal

"Då övergav alla honom och flydde" Mark 14:50

I vissa sammanhang mer än andra sätts de på piedestal, helgonen. Ibland efter avslutad livsvandring, ibland i form av livs levande berömda predikanter och "apostlar" som lyfts till skyarna av sina efterföljare. Särskilt driftiga helgon bygger sina egna piedestaler och plattformar och verkar trivas riktigt bra i rampljuset! Får nästan bäras av scen. På väggarna rullar klipp med vederbörande och böcker säljs med "helgonets" senaste alster. För att inte nämna tidsskrifter, tv - program..Listan kan göras ganska lång. "Men det kanske handlar om förebilder" säger någon, "kan vara bra att ha någon att se upp till.."?

Men är det så skriftenligt? Att upphöja människor? Förebilderna då? "Ta mig till föredöme" skriver ju t ex Paulus till filipperna, 3:17. Vad menar han med det? Att församlingen skulle göra en liten staty av aposteln och sätta den på en piedestal? Eller var det kanske precis tvärtom? Att de skulle ta Paulus liv och tjänst som ett föredöme ifråga om att peka på Jesus Kristus och inte på sig själv? Han som sade att han "aldrig någonsin ville berömma sig av något annat än vår Herre Jesu Kristi kors"? Gal 6:14 Tydligen tyckte han att det fanns mindre bra "föredömen" som hade en annan agenda och ville kanske få sina lärjungar på bättre tankar?

Ytterligare ett exempel på förebild är ju Johannes döparen: "Jag är inte ens värdig att knyta upp hans sandalremmar" var hans replik till de som funderade på att sätta honom lite högre än alla andra,Luk 3.16 Även om Jesus kallade honom för den "störste bland dem som är född av kvinnor" Luk 7:28 Kanske på grund av Johannes vägran att ta av den ära som endast tillkommer Gud? De Bibliska förebilderna tycks alltså inte ha ställt sig på en piedestal och likt Zarah Leander ha sjungit "Vill ni se en stjtäärna...?" I stället pekade de på den ende värdige - "Se Guds lamm, som tar bort världens synd" Joh 1:29

Och vad sa han nu Mästaren när det gällde att urskilja vem som var sänd av Gud och vem som inte var det? "Den som talar av sig själv söker sin egen ära, men den som söker hans ära som har sänt honom, han talar sanning, och ingen orättfärdighet finns i honom" Joh 7:18

Om man nu fortfarande tycker och anser att människor bör sättas på piedestal ska man nog undvika att läsa Bibeln.. I ljuset av den nakna och uppriktiga bild som där ges av människorna får sådana tankar svårt att överleva. För der visar sig ju att alla kommer till korta, att "alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem." Rom 3:23

Så kanske dags att demontera piedestalerna och plattformarna där "Gudsmän" och "profeter" höjs till skyarna? Men inte behöver vi bli ledsna för det!

"Och jag grät bittert över att det inte fanns någon som var värdig att öppna bokrullen eller se in i den. Men en av de äldste sade till mig: "Gråt inte! Se, lejonet av Juda stam, Davids rotskott, har segrat, och han kan öppna bokrullen och bryta dess sju sigill." Uppb 5:5 Good news! Det finns en som är värdig - världens frälsare, Jesus Kristus!

Soli Deo Gloria


"Jesus sade till dem: "Ni skall alla komma på fall. Det står skrivet: Jag skall slå herden, och fåren skall skingras. Men när jag har uppstått, skall jag gå före er till Galileen." Då sade Petrus till honom: "Även om alla andra överger dig, skall jag inte göra det." Jesus svarade: "Amen säger jag dig: Just denna natt, innan tuppen har galt två gånger, skall du tre gånger förneka mig." Men Petrus försäkrade ännu ivrigare: "Om jag än måste dö med dig skall jag aldrig förneka dig." Så sade även alla andra." Mark 15:27-31

Kommentarer

Populära inlägg