Ödmukhet eller undergång?

"Endast en vindfläkt är människorna,
hur säkra de än står" Ps 39:6

Ödmjukhet.. Kanske mer avgörande för människans framtid och överlevnad än vi anar? Enda vägen till räddning i denna sena stund? Att vi som individer och folk ödmjukar oss inför vår Gud och Skapare?

I Kungaboken berättas det om en kung som kom till profeten Elisa för att bli botad från sin spetälska. "Medicinen", ordinationen var att han skulle kliva ner från sin häst, doppa sig i floden sju gånger och därmed få uppleva sitt helande. Den stolte konungen tyckte dock att det var under hans värdighet. Profeten hade inte ens tagit emot honom utan använt ombud, och han gav sig av hemåt igen i vredesmod. Helandet kunde ha uteblivit om han inte blivit övertalad av sin tjänare.

..."Men hans tjänare gick fram och talade till honom och sade: "Min fader, om profeten hade begärt något svårt av dig, skulle du då inte ha gjort det? Hur mycket mer nu då han endast har sagt till dig: Tvätta dig, så blir du ren!" Då for han ner och doppade sig i Jordan sju gånger, så som gudsmannen hade sagt. Och hans kött blev friskt igen som en ung pojkes kött, och han blev ren." 2 Kung 5:13

Räddningen, frälsningen fanns där hela tiden inom räckhåll men blev en verklighet först när kungen ödmjukade sig. Kung Salomo som var den som fick bygga templet åt Herren fick höra Guds löfte till de ödmjuka:

"Och HERREN uppenbarade sig för Salomo om natten och sade till honom: "Jag har hört din bön och utvalt denna plats åt mig till offerplats. Om jag tillsluter himlen så att regn inte faller, om jag bjuder gräshoppor att fördärva landet eller om jag sänder pest bland mitt folk, men mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land. Mina ögon skall nu vara öppna och mina öron lyssna till vad som beds på denna plats."
2 Krön 7:12-15

Bibelns vittnesbörd är att det alltid finns en utväg för den som fruktar Gud. För oss som individer och för oss som mänsklighet - frågan är väl bara om det finns ödmjukhet i våra hjärtan till att ta emot den räddning som erbjuds oss eller om vi i högmod och stolthet väljer att gå vår egen väg, finna vår egen lösning?

"Ni måste bli som barn för att komma in i himmelriket" sade Jesus.
Kan det vara så att himmelrikets port är så låg att endast de ödmjuka kommer in därigenom? "Ty Gud står emot de högmodiga men de ödmjuka ger han nåd"Jak 4:6

Vi lever i en tid som alltmer kännetecknas av kaos och oro på de flesta områden. Bibeln profeterar om den, en tid "då allt som kan skakas skall skaka" Hebr 12 . Skakningen avslöjar vilken grund vi byggt våra liv på - på honom som är Klippan eller på "lösan sand".

"Den som kommer till mig och lyssnar till mina ord och handlar efter dem, vem han är lik, det skall jag visa er. Han liknar en man som byggde ett hus och grävde djupt och lade grunden på klippan. När floden sedan kom, vräkte den sig mot huset, men den kunde inte skaka det, eftersom det var välbyggt. Men den som lyssnar och inte handlar liknar en man som byggde ett hus på marken utan att lägga någon grund. Floden vräkte sig mot huset som genast rasade, och förödelsen blev stor för det huset." - Jesus ,Luk 6:46

I tider då tsunamis, överesvämningar och jordbävningar hör till vardagen kanske det finns anledning att fundera på hur fundamenten i våra liv ser ut? Har vi ödmjukheten att låta det profetiska ordet vägleda oss till Frälsaren eller kommer vi att i högmod avfärda det som "sagor"? Bara Gud vet ..Hans vilja är ju dock uppenbar - "att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen.."1 Tim 2:4

Jesaja profeterar om Herrens dag och om den räddning för den som ödmjukar sig och böjer sig under hans starka hand,Jak 4:6

"Fly in i klippan och göm dig i stoftet
av fruktan för HERREN och hans höga majestät.
Ty människornas stolta ögon skall förödmjukas,
männens högmod skall bli nerböjt,
och HERREN ensam skall vara upphöjd på den dagen.
Ty HERREN Sebaots dag skall komma
mot allt stolt och högmodigt, mot allt som är upphöjt,
och det skall bli förödmjukat
,"

Soli Deo Gloria

Kommentarer

Populära inlägg