En sminkad brud?

"Smink, make up eller samlingsordet kosmetika är alla namn på den kategori produkter som appliceras...i syfte att förändra och/eller förbättra utseendet hos bäraren." (Wikipedia)

Smink i syfte att manipulera - användes av drottning Isebel, känd för sin manipulation och sina trolldomskonster."När Isebel fick höra detta, sminkade hon sig kring ögonen och smyckade sitt huvud och såg ut genom fönstret." (2Kung 9:30)

Funderade på det här med smink i samband att jag såg en utsändning från en gudstjänst för ett tag sedan. Men då utifrån en bildlig och inte en bokstavlig betydelse. Kan man "sminka" sin församling i syfte att locka till sig medlemmar? Presentera den bästa musiken, de vackraste människorna, de vältaligaste förkunnarna - allt för att attrahera, sälja sin produkt? Frågan är om det är förenligt med evangeliets sanning?

Sköna bilder används i reklambranschen för att sälja allehanda produkter och tjänster men hör det hemma i Guds rike? År själva förekomsten av sådana metoder kanske skäl nog att lyfta på ögonbrynen? Eller helgar ändamålen medlen? För egen del tror jag inte det är förenligt med evangeliets anda att locka till sig gåvogivare eller medlemmar med försäljarknep, tycker snarare det kännetecknar skökans väsen. "Kvinnan var klädd i purpur och scharlakan och smyckad med guld, ädelstenar och pärlor." Uppb 17:4

"Ty genom fönstret i mitt hus tittade jag ut genom gallret. Då såg jag bland de oförståndiga, bland de unga lade jag märke till en yngling utan vett. Han gick över gatan vid hörnet där hon bodde och styrde sina steg mot hennes hus i skymningen vid dagens slut, när nattmörkret föll på. Då kom en kvinna honom till mötes, klädd som en sköka och med dolda avsikter. Rastlös och lättsinnig var hon, hennes fötter hade ingen ro när hon var hemma. Än var hon på gatan, än på torgen, vid varje gathörn stod hon på lur." (Ords 7:7)

Så där man hela tiden lyfter fram den "bästa sidan" - och allt regisseras för att göra det bästa intrycket - lurar kanske dolda avsikter? Ett tjusigt yttre kanske inte är vad Kristus söker hos sin brud? Han kanske föredrar ett ödmjukt och förkrossat hjärta snarare än kosmetika? Behöver en församling iklädd Guds härlighet "smink" för att bli attraktiv?

"Och när jag har blivit upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig." Jesus, Joh 12:32

"Ty han ville ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant. Helig och fullkomlig skulle den vara" Ef 5:27


Soli Deo Gloria




Kommentarer

  1. Här är du inne och sätter fingret på något mycket viktigt och sant.

    Ords 7:7 Dolda motiv, ja det har jag sett med egna ögon här i malmö, fick även uppdrag att belysa det, vet dock inte om det togs emot.

    Bj

    SvaraRadera
  2. Det låter ju intressant Bj, det får du utveckla vid tillfälle...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg