Frihet

Vad innebär det att Guds rike är frihetens rike? Att "den som Sonen gör fri blir verkligen fri"? Joh 8:36 Visst handlar det om frihet från tvånget att synda, men också frihet från träldom i alla dess former! "Jag är Herren din Gud som har fört dig ut ur Egyptens land , ut ur träldomshuset" 2 Mos 20:2.

Paulus förklarar i Galaterbrevet att sanningen om Guds barns frihet är själva evangeliets kärna och väsen. Uppmanar de troende att inte låta någon lägga på dem slavoket igen.. "Där Guds Ande är, där är frihet" säger han i 2 Kor 3:17. Jesu egen "programförklaring" vittnar väl också om det faktum att där Gud råder får de "bundna frihet" och de bundna får erfara befrielse. Jes 61:1

Så där Guds Ande får råda frigörs människor. Att underordna sig Gud är alltså vägen till sann frihet. Bara Hans Ande har den kraft som vi behöver för att övervinna alla de hinder som vill begränsa oss, yttre såväl som inre! "De var svaga men blev starka.." Heb 10.

Men så ibland tar maktmänniskan över. Istället för Guds Ande så blir mänsklig vilja och kraft drivkraften och snart har det byggts ett hus som är väl övervakat med murar såväl som taggtråd. Tillstånd erfordras för att lämna fängelset för lite permission. Exemplet med Ismael som föddes genom mänsklig vilja illustrerar väl denna verklighet. Hon "föder sina barn till slavar" Gal 4:24

När vi blir slavar under människor vilka drivs av sina egna motiv och inte av Guds Ande har vi förlorat den frihet som Kristus vunnit åt oss. Följden blir ett liv i slaveri och förtryck, fjärran från den glädje (Isak) och frihet som kännetecknar "Guds stad" , Jerusalem!

"Men vad säger Skriften: Driv ut slavinnan och hennes son. Ty hennes son skall inte ärva tillsammans med den fria hustruns son"Gal 4:30

Måhända dags för revolution också bland Guds folk? Från trälandet under Farao till friheten under Gud i löfteslandet?

Tillkomme ditt rike

Kommentarer

Populära inlägg