Vem ska bygga Herrens hus?

Den mänskliga förmätenheten verkar kunna ta sig en mängd olika uttryck..Hon tror sig kunna bli rättfärdig på egen hand, exempelvis genom gärningar.
Hon förtröstar på sitt kött för sin frälsning såväl som för sin
gudsdyrkan.

Detta oberoende av Skaparen - följden av ormens frestelse till Eva att "bli såsom Gud" har sedan dess utestängt oss från Gudsgemenskapen. Bibelorden är ju dock otaliga på den mänskliga naturens tillkortakommande och att frälsningen ligger i att erkänna denna sanning - den ödmjukhet och förkrosselse som banar väg för Guds närvaro i våra liv. "Den som vill tillbe Gud måste tillbe Gud i Ande och sanning"Joh 4:23

Profeten Jeremia förmedlar samma verklighet: "Så säger HERREN: Förbannad är den man som förtröstar på människor och söker sin styrka i det som är kött och vars hjärta vänder sig bort från HERREN...v7 Men välsignad är den man som förtröstar på HERREN, den som har HERREN till sin förtröstan."17:5

Kung David hade en längtan att få bygga ett hus åt Herren. Petrus tyckte att det var en bra íde att bygga tre hyddor på förklaringsberget. När skall vi inse att "om inte Herren bygger huset" är arbetarnas möda förgäves?
När skall vi omvända oss från förmätenheten som ligger i att tro att vi kan bygga Herrens hus med "mänsklig hand"? Var det inte så att ljudet av hammare och mejsel inte fick höras vid bygget av templet? Som en liten "påminnelse" om att det är Herren som är Gud, byggmästaren som har byggt allt? "Inte genom någon människas kraft eller styrka skall det ske , utan genom min Ande säger Herren"Sak 4:5

Det mänskliga religiösa bygget kommer aldrig att hysa Guds närvaro utan blir en del av skökan, ett substitut lierat med vilddjuret - och dess tal är 666..

Så må Herrens hus bli byggt. Genom Hans Andes kraft, till hans förhärligande, uppfyllt av hans härlighet och närvaro!

"Så säger HERREN: Himlen är min tron
och jorden min fotapall. Vad för ett hus kan ni bygga åt mig,
vad för en plats där jag kan vila?
Min hand har ju gjort allt detta, så att det blev till, säger HERREN.
Jag skådar ner till den som är betryckt
och har en förkrossad ande, och till den som fruktar mitt ord" Jes 66:1-2

Kommentarer

Populära inlägg