Herre över Guds Hus?

Är det möjligt att styra Gud? Bygga ett hus eller "tempel" åt Herren och sedan snällt be honom flytta in? För att sedan be om hans tjänster och välsignelser närhelst vi så önskar? Lite som Alladins lampa? Gnugga lite så kommer anden ut för att snabbt som ögat uppfylla våra önskningar? "Nej självklart inte" säger vän av ordning, inte kan vi befalla över Gud..Men om vi "står" på hans ord då? Då mäste han väl göra vad vi befaller honom om? Är vi inte skapade till små gudar med mandat att styra och ställa, skapa vårt eget lilla universum med vårt eget uttalade ord? Gud får vara vår uppassare och springpojke för att uppfylla vår dröm. Eller har vi fått något om bakfoten?

"Salig är den som du utväljer och låter komma dig nära, han får bo i dina gårdar. Låt oss bli mättade av det goda i ditt hus, det heliga i ditt tempel." Ps 65:5

Guds gårdar. Guds hus. Guds tempel..

En avgud kan man väl ställa var man vill men hur är det med Herren Sebaot? Utväljer vi Honom eller är det Han som utväljer? Är det bara för oss att spika upp skylten "Herrens hus", eller bestämmer han själv platsen för sin boning? Kan vi bygga ett tempel åt honom eller är det han som bygger ett tempel åt oss? Är Han tjänare eller Herre?

"Rebecka fick två söner med en och samme man, vår fader Isak. Innan barnen ännu var födda och innan de hade gjort vare sig gott eller ont, sades det till henne: Den äldre skall tjäna den yngre. Det blev sagt för att Guds beslut att välja vem han vill skulle stå fast och inte bero på gärningar utan på honom som kallar. Det står ju skrivet: Jakob älskade jag, men Esau hatade jag..

..Alltså beror det inte på någon människas vilja eller strävan utan på Guds barmhärtighet. "
Rom
9:10-13

Så det är alltså Gud som bestämmer i sina gårdar.. Men man kanske kan vara lite frimodig - åberopa Guds stora godhet o generositet och sätta sig "på främsta platsen"? Jaså, "den som upphöjer sig skall bli förödmjukad"? Tråkig Gud den där tycker väl den som gärna ser sig själv som Guds gåva till mänskligheten..

Är inte ambitionen att själv vilja styra och ställa över Guds hus - göra sig till Herre - (kanske ibland förklädd som frimodig tro) liktydig med den ande som vill sätta sig i Guds tempel och utge sig för att vara Gud? Är inte det att gå i den fälla - högmodets - som Bibeln varnar för?

När skall vi inse att det bara finns en Herre, en Konung? Att Gud inte delar sin ära med någon annan? Att "ingen kan ta sig något i Guds rike som inte blir honom givet från Himlen?" Joh 3:27 Att han är Gud och vi fåren i hans hjord? Att varhelst det görs försök till ombytta roller kan vi räkna med att "han som bedrar hela världen" är i verksamhet?

"Ni har inte utvalt mig utan jag har utvalt er" Joh 15:161

"Så säger HERREN: Himlen är min tron
och jorden min fotapall. Vad för ett hus kan ni bygga åt mig,
vad för en plats där jag kan vila?
Min hand har ju gjort allt detta, så att det blev till, säger HERREN.
Jag skådar ner till den som är betryckt
och har en förkrossad ande, och till den som fruktar mitt ord."
Jes 66:1-2

Soli Deo Gloria

Kommentarer

Populära inlägg