Lagiskhet och kontroll

När tron blir lagisk och kontrollerande (vilket ju inte är nåt nytt fenomen) vad är det då för mekanismer som gör sig gällande? Paulus tar ju upp dilemmat i Galaterbrevet och Jesus hade sina duster med fariséerna Varför hamnar vi som troende ibland i detta "tvångströjeliknande" förhållande? Där "lagens krav" och bokstav sätts före tron och Andens vägledning?

"Ni dåraktiga galater! Vem har förhäxat er, ni som har fått Jesus Kristus framställd för era ögon som korsfäst? Endast det vill jag veta: tog ni emot Anden genom att hålla lagen eller genom att lyssna i tro? Är ni så dåraktiga? Ni som började i Anden, skall ni nu sluta i köttet? Har ni lidit så mycket förgäves, ja, helt förgäves? Han som ger er Anden och gör underverk bland er, gör han det för att ni håller lagen eller för att ni lyssnar i tro, liksom Abraham? Han trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet. Därför skall ni veta att de som håller sig till tron, de är Abrahams barn"

Är det kanske för att vi själva vill kontrollera skeendet? I våra egna liv men också i andras? För att vi inte gett kontrollen åt Gud, i det att vi litar, tror mer på oss själva än på honom? Ett av Hans namn är ju "Herren som helgar er". Men vi tycker kanske vi klarar det bättre själva? "Kan själv" sa barnet..Och visst finns det religioner som uppmanar sina efterföljare till diverse laggärningar och allehande övningar för att på så sätt behaga sin gud, men det är ju tack och lov inte evangelium!

"Men alla som håller sig till laggärningar är under förbannelse. Det står skrivet: Under förbannelse står den som inte håller fast vid allt som är skrivet i lagens bok och gör därefter. Att ingen förklaras rättfärdig inför Gud genom lagen är uppenbart, eftersom den rättfärdige skall leva av tro."Gal 3:10

Så där lagiskheten har smygit sig in med allehanda övervakning där råder alltså inte Gud utan "kött". Och enligt skriften finns välsignelsen i tron på Gud och inte genom mänsklig ansträngning eller prestation. Ex Jer 17:5-7

"Så säger HERREN: Förbannad är den man som förtröstar på människor
och söker sin styrka i det som är kött
och vars hjärta vänder sig bort från HERREN.
6 Han är som en torr buske på heden
och får inte se något gott komma. Han måste bo på förbrända platser i öknen,
i ett land med salthedar där ingen vistas.
7 Men välsignad är den man som förtröstar på HERREN,
den som har HERREN till sin förtröstan"

Av frukten känner man trädet. "Där Guds Ande är där är frihet". 2 Kor3:17

"Ni är kallade till frihet, bröder. Använd bara inte friheten så att den onda naturen får något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek." Gal 5:12

Det falska evangeliet är alltså ett evangelium som är kontrollerat och styrt av "människohand". Den som inte överlämnat kontrollen åt Gud lever fortfarande i det gamla förbundets religiositet och lagiskheten kommer som ett brev på posten. Med ofrihet och "tunga bördor" som följd. Ska vi inte göra vad skriften uppmanar oss till med budskapet som gör oss till slavar - driva ut det? Gal 4:30

Soli Deo Gloria

Kommentarer

Populära inlägg