Namnet framför andra namn

"Och till hans namn
skall folken sätta sitt hopp."
Matt 12:21

Till vilket eller vilka namn sätter vi vår förväntan till - för väckelse , för Guds rikes utbredande? Bibelns klara vittnesbörd är ju att det bara finns ett namn givet "under himlen" till vår frälsning, namnet Jesus. Apg 4:12

Nu är det ju tyvärr så att vi har en själafiende, en motståndare som inte annat vill än att tysta vittnesbördet om denna sanning. En strategi har väl varit att helt enkelt förbjuda förkunnelsen om Jesus Kristus och en annan och mer lömsk strategi kanske har varit att få Guds folk att sätta sin förtröstan till någon "profet" el "apostel" och därmed ta udden av kraften i Namnet ? Paulus tycks ju haft de farhågorna gällande församlingen i Korint..

"Jag har trolovat er med en enda man, för att föra fram en ren jungfru inför Kristus. Men jag är rädd för att liksom ormen med sin list bedrog Eva, så skall också era sinnen fördärvas och vändas bort från den uppriktiga och rena troheten mot Kristus." 2 Kor 11:3

Vad innebär det då att vändas bort från den uppriktiga och rena tron mot Kristus? Kanske som det gärna tycks bli i sektliknande sammanhang - att det inte räcker med tron på Jesus för att bli frälst och erfara himmelens välsignelse utan att du också ska vara med i det "rätta" sammanhanget (sektens) och lyssna till "rätt" apostel för att vara på den rätta/vinnande sidan.?

Tyngdpunkten och tron på Jesus som klippan och hörnstenen har då lömskt förskjutits till förmån för ett sammanhang, eller en "tjänst". För att få del av Guds senaste uppenbarelse eller sanning gäller det då att vallfärda. Att "lämna" det utvalda sammnhanget,inte längre vara lojal gentemot den nya "uppenbarelseplatsen" blir då liktydigt med att lämna Gud. Och därmed har väl fienden lyckats att avväpna och finta församlingen rejält?

För skriften säger ju att "ni kan alla profetera.."? 1 Kor 14:1
"Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta."
1 Kor 12:7
Det nya förbundets verklighet och innebörd är väl att alla som tror får nåden att lära känna Gud och inte endast några få utvalda? "Alla skall de känna mig, från den minste till den störste..."Jer 31:35

Tack och lov för evangelium, det nya förbundet! Där Jesus har försonat var och en som tror med levande Gud, till att bli ett Guds barn. Där förlåten är rämnad och relationen till vår Fader i himmelen är upprättad! Där Anden manifesterad i Kristi kropp är vår lärare och i vars undervisning vi får ljus och vägledning!"Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er." Joh 14:17 "Jag skriver här till er om dem som vill bedra er. Men i er förblir den smörjelse som ni har fått av honom, och ni behöver ingen lärare. Ty hans smörjelse undervisar er om allt - den talar sanning och inte lögn. Gör som den har lärt er: förbli i honom." 1 Joh 2:26

"Men låt ingen kalla er rabbi, ty en är er Mästare, och ni är alla bröder. Ni skall inte heller kalla någon på jorden er fader, ty en är er Fader, han som är i himlen. Ni skall inte låta någon kalla er lärare, ty en är er lärare, Kristus. Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare. Var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och var och en som ödmjukar sig skall bli upphöjd." Matt 23:8-11

Fader vår som är i himmelen, helgat varde Ditt namn..

Kommentarer

Populära inlägg